پیمایش مسیر " چرزو " سی ام آذر ماه ۱۳۹۷ (کوهنوردان باشگاه کوهنوردی فراز گچساران)

✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅

گزارش پیمایش , مسیر , " چرزو , روستای دیل به روستای " مارین "
کوهنوردان , باشگاه , کوهنوردی , فراز , گچساران ,
سی ام آذر ماه ۱۳۹۷ ,

واپسین روز از فرمانروایی سلطان پاییز بود .

آبی آسمان از خلال ابرهای سرخگون قبل از طلوع دیده می‌شد.
و نوید روزی فرحبخش را می داد

و ما شهر را به قصد پیمایش , و سیاحت ناحیه زیبای" چرزو , "حد فاصله روستای دیل و مارین در گروهی هفتاد نفره ترک کردیم

سرپرست برنامه ، سرکار خانم پگاه شاکرمی و راهنمای مسیر , جناب آقای عبدالله خوشبین ( لاچین )بودند
از روستای آبریگون وجاده پر پیچ و خم جنگلی گذشتیم و در کیلومتر ۲۵ وارد روستای دیل که جنبش بامدادی خود را تازه آغاز کرده بود رسیدیم

کوهنوردان , " باشگاه ,‌های کوهنوردی ," خائیز"و باشگاه کوهنوردی " دوستان" بهبهان به ما ملحق شدند

اندک اندک با عبور از میان کوچه های روستا به ابتدای " تنگ آسیاب" رسیدیم
در ابتدای تنگه صبحانه صرف و پیمایش مسیر شروع شد

دیوار های سنگی تنگه همانند اغلب تنگه های زاگرس سر به اسمان افراشته بودند
و دوگانه همزمان زمین بهاری و جنگل پاییزی اینجا نیز حضور داشت

گله ی بزرگی با شتاب از کف درّه خود را به ارتفاعات می رساند
وصدای دراهای آنها باصدای موسیقی گذر نهر در هم می آمیخت و بامداد تنگه را صفا می بخشید
و بر روح و روان آرامش می ریخت

در جای جای تنگه آثار آسیابهای آبی قدیمی دیده می شد
یادگار عهدی که چرخ زندگی با نیروی طبیعت می‌چرخید ، قبل از نزول بلای نفت

وجه تسمیه این تنگه نیز به دلیل وجود همین آسیاب‌های آبی بوده است

کمی بالاتر آثار قلعه ای موسوم به " قلعه بهمن " از زمان ساسانی دیده می‌شود
وجود این قلعه و آسیاب های متعدد نشان از رونق زندگی در اعصار گذشته این دیار دارد

تمام مسیر پاکوب به موازات نهرهای آبی است که در فرودست تنگه ، زندگی را سر و سامان می‌بخشد
کمی بالاتر تنگه وسیع‌تر می‌شود و باغستان‌های انار و مرکبات شروع میشوند

درختانی که آخرین برگ های خود را نثار و زمین را از برگ های رنگارنگ پاییزی خود مفروش کرده‌اند
در خیال من این درختان امشب در یلدای زیبا به خواب زمستانی فرو می روند
تا بهار دو باره بشکفند و گلنارهای خود را با باد بهاری به رقص درآورند

بر فراز , باغ ها بنای امامزاده ای با گنبدی کوچک دیده می شود که گویی نگاهبان باغ های انار " چرزو " است
با درخت کهنسال توتی درجوار که هر رهگذری دوست دارد دمی در سایه سار آن بیاساید و رخ از غبار ره بشوید

باز هم بالاتر میرویم
جادوی طبیعت فضا را آکنده است و سنگ و صخره به هزار زبان در سخن است تا بیاموزند که آرامش روان آدمی در دامان طبیعت میسّر است و بس
و خسارت به آن صدمه به وجود خویشتن است

کم کم به مکان مناسبی برای استقرار گروه رسیدیم
کوله بار از دوش افکندیم و با تعداد کمتری به مسیر ادامه دادیم

از نهر آب گذشتیم و به صخره ای عمودی رسیدیم که صعود به آن ما را وارد قلمرو روستای" مارین " می کرد
مسیری باریک با پرتگاههای خطرناک که عبور از آن مستلزم احتیاط دقت و آرامش تمام بود

زندگی با همه ی جلوه هایش در کوهستان جاریست
تولد ، رشد و نمو و مرگ
باید تلاش کرد و زبان کوهستان را فهمید
تا آنگاه که ما را از خطرهایش آگاه می‌کند برحذر باشیم
و آنگاه که زیبایی هایش را عرضه می دارد بهره مند گردیم
به سلامت به بلندای دیواره صعود کردیم و روستای زیبای و پلکانی "مارین" را با باغستان های زیبایش در چشم انداز خود داشتیم

ما به انتهای مسیر رسیده بودیم عکسی به یادگار گرفتیم و به محل استقرار گروه بازگشتیم

ناهار صرف شد و اندکی پس از استراحت مدیر محترم باشگاه کوهنوردی فراز گچساران , در باب اهمیّت حفاظت از محیط کوهستان و راه های بهره وری بیشتر از لذت ها و حذر از آسیب های آن توصیه هایی به همنوردان داشتند

و سر انجام زمان باز گشت و پایان یک سفر بیاد ماندنی دیگر فرا رسید. بویژه اینکه شب یلدا را با همه زیبائی اش در پیش داشتیم
پس مشتاقانه به استقبال یلدا رفتیم

با آرزوی سفر ها و روزهایی خوش و خوشتر
برای همه عزیزان

باشگاه کوهنوردی فراز گچساران

گزارش از : عبدالحمید شریفی
یکم دیماه ۱۳۹۷ ,

✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅

گزارش پیمایش کوه سرخ چهاردهم اسفند ماه ۱۳۹۷...
ما را در سایت گزارش پیمایش کوه سرخ چهاردهم اسفند ماه ۱۳۹۷ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gachfarazclimbinggroup بازدید : 150 تاريخ : شنبه 1 دی 1397 ساعت: 17:12